Interview met Jelmer Vierstra over verkeersdrukte en randwegen

02/06/2017 - De redactie van onze site ging in gesprek met Raadslid Jelmer Vierstra, onze woordvoerder Ruimtelijke Ordening. Over waarom Progressief Woerden toch zo’n fel tegenstander is van randwegen.

Waarom is Progressief Woerden tegen randwegen?
In de eerste plaats omdat de ervaring leert dat meer asfalt vrijwel nooit tot minder verkeer leidt. Het maakt hooguit wat extra verkeer mogelijk. Uit de diverse verkeersmodellen blijkt ook dat de drukte op de bestaande trajecten maar zeer beperkt afneemt. Progressief Woerden werkt liever aan het aantrekkelijker maken van andere vormen van vervoer zoals OV en de fiets. Want daar worden wegen pas echt rustiger van.

Deze randwegen in het bijzonder zijn we geen fan van omdat het een buitengewoon dure oplossing is voor de verkeersproblemen op de Steinhagenseweg en de Jozef Israelslaan. Daarnaast doorkruisen deze wegen mooie polders rondom Woerden en wij willen onze omgeving zo groen mogelijk houden.

Maar hoe gaan we die drukte op Steinhagenseweg en Jozef Israelslaan dan oplossen?
Voor de Jozef Israelslaan hebben wij inmiddels in de gemeenteraad besloten om het bestaande traject verregaand te optimaliseren. Het kruispunt Waardsebaan/Hollandbaan wordt verbeterd met meer opstelstroken. Bij de Lidl worden nieuwe verkeerslichten geplaatst. En bij de kruising bij de Badkuip komt een nieuwe oplossing, mogelijk met een rotonde. Ook de Zuidelijke Randweg kan hier nog verlichting geven.

Voor de Steinhagenseweg zijn plannen om die om te leggen als Snellerpoort als woonlocatie ontwikkeld wordt. Het plan is om de weg dan langs het spoor te leggen, in plaats van langs het winkelcentrum. De fietsers die op de rotonde deze weg moeten kruisen zijn een belangrijke oorzaak van alle vertraging. Als dat niet meer bij een rotonde hoeft kan dat al veel schelen. Maar misschien is er wel een tunneltje nodig. Dat moet verkeerskundig onderzoek nog aantonen. 

Wij vinden dat wij op zijn minst even af moeten wachten wat deze oplossingen op gaan leveren voordat we over randwegen gaan praten.

Hoe komt het dat randwegen zo duur zijn?
Dat heeft met een aantal factoren te maken. Zo moet een Westelijke randweg kruisen met het spoor, Rietveld en de Oude Rijn. Dat betekent dat we niet alleen de weg aan moeten leggen. Maar ook moeten investeren in bruggen en viaducten om die kruisingen mogelijk te maken. En als je een weg hebt dan ben je er nog niet. Want daarna moeten we ook jaarlijks onderhoud aan deze wegen doen. De wegen hebben ooit al in de begroting gestaan, daardoor hebben we een vrij precies beeld van de kosten.

Wat zijn die kosten dan?
We moeten de investering in de weg en alle bruggen doen, dat komt samen neer op 22,7 miljoen voor de Westelijke Randweg en nog 8,6 miljoen voor de Oostelijke. Die kosten kunnen we als gemeente in 25 jaar afschrijven. Daarnaast is er de rente die over het te lenen bedrag betaald moet worden. Tel daar nog de onderhoudskosten bij op en de jaarlijkse kosten voor twee randwegen komen op ruim 2 miljoen euro per jaar, voor de komende 25 jaar. Dat betekent dus flink bezuinigen of de OZB met 15% verhogen als je alleen de Westelijke wil aanleggen. Of 20% als ook de Oostelijke Randweg erbij moet komen.

Ondernemers in Woerden zeggen dat de aanleg voor 12 miljoen kan. Hoe zit dat?
Er is inderdaad een groep ondernemers die heeft gezegd dat zij de aanleg voor 12 miljoen kunnen doen. Wij zijn daar kritisch over. De ondernemers geven zelf al aan dat hier niet alle kosten bij in zitten. Met name de kosten voor het maken en uitvoeren van de plannen door ambtenaren ontbreken nog. De echte kosten worden dus hoe dan ook hoger. Maar los daarvan is het een nogal optimistisch verhaal. 
Om een beter beeld te krijgen hebben wij deze berekening voorgelegd aan een voormalig directeur van een weg- en waterbouwbedrijf. Hij vindt de inschatting erg laag en stelt dat het alleen kan als het een zogenaamde low-cost uitvoering betreft. Dat betekent dat hier voor de goedkoopst mogelijke uitvoering is gekozen en de onderhoudskosten waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Daar schieten we dus niet veel mee op. 

zie ook: http://www.progressiefwoerden.nl/blog/vragen-en-antwoorden-over-randwegen

 

 

Deel dit artikel


Nieuwsoverzicht