Laadpalen en elektrische auto’s als buurtbatterij, ook in Woerden?
14/09/2025 - In de NRC stond onlangs een artikel over de plaatsing van laadpalen waarbij de elektrische auto’s als buurtbatterij gebruikt worden. De zogenaamde bidirectionele laadpaal in de Utrechtse wijk Lombok is een van de eerste vijftig punten in Nederland waar elektrische auto’s niet alleen kunnen opladen, maar ook stroom kunnen terugleveren aan het net. De batterij van de geparkeerde auto loopt vol als de energie goedkoop is, en wordt teruggeleverd als de vraag piekt. Bijvoorbeeld ’s avonds, wanneer mensen koken, de vaatwasser aanzetten en met de verlichting aan tv-kijken. Als de autogebruiker via een app heeft aangegeven nog een rit te willen maken, blijft de stroom in de batterij.
Hierover stelden wij de volgende vragen aan het college
- Is het college bekend met deze bidirectionele laadpalen?
- Ervan uitgaande dat de informatie in het artikel in het NRC juist is, ziet het college het gebruik van deze laadpalen als een mogelijkheid om de overbelasting op het stroomnet in onze gemeente in balans te brengen?
- Is het college ook van mening dat deze techniek past in de afspraken die in de laadvisie zijn vastgelegd waarmee een aanpassing van de laadvisie niet aan de orde is?
- Is het college van plan om de openbare laadpalen, zowel de huidige als de toekomstige in te zetten als congestieverzachter?
- a. Zo ja, wanneer verwacht het college de eerste bidirectionele laadpaal te plaatsen?
- b. Zo nee, waarom wordt de keuze gemaakt om hier geen gebruik van te maken?
Volgens artikel 42 van ons reglement dient het college deze vragen binnen 30 dagen te beantwoorden. We zijn heel benieuwd!